De UGent gebruikt een beeldtaal die essentieel is en tegelijk scherpzinnig.
Illustraties van de UGent zijn gestileerd, zonder al te veel details. De illustraties hebben vaak een dubbele, kritische betekenis. Zo zetten we de kijker aan het denken.
De UGent-identiteit is heel herkenbaar door het kleurgebruik: standaard in de corporate kleuren, in facultaire communicatie kan geel vervangen worden door een facultaire kleur(tint).
Hieronder vind je enkele inspirerende voorbeelden. Deze illustraties zijn telkens ontworpen exclusief voor een bepaalde boodschap / activiteit, gebruik ze niet zomaar in andere communicatie.
De directie Communicatie en Marketing zorgt ervoor dat deze reeks illustraties op termijn uitbreidt. Wil je een illustratie zelf ontwerpen of ken je hiervoor goeie illustrators? Contacteer communicatie@ugent.be
Zie voorbeelden animatievideo's: Start je studiekeuze!, Gelukkig 2019, UGent-alumni.
Je kan deze illustraties gebruiken voor UGent-doeleinden mits vermelding copyright ‘© Universiteit Gent’:
De UGent definieert 4 fotografiestijlen. Zie meer uitleg in de pdf met bijhorende voorbeelden (do's en dont's). De pdf omvat ook voorschriften hoe je foto's kan rangschikken in brochures, presentaties ...
Je kan unieke UGent-sfeerbeelden downloaden in hoge resolutie (copyright '© Universiteit Gent') via www.beeldbank.ugent.be.
Relevante snellinks:
Vermijd zoveel mogelijk foto's uit algemene databanken. Ze zijn minder authentiek omdat ook andere organisaties ze gebruiken. Kijk altijd eerst in de UGent-beeldbank.
Ben je toch op zoek bent een 'algemener' beeld? Zoek doorheen deze gratis websites:
Contacteer onze huisfotografe Hilde Christiaens. Onder bepaalde voorwaarden kan zij foto's nemen op locatie ofwel contactgegevens aanbevelen van externe fotografen.
Vermeld steeds correct het copyright '© Universiteit Gent' van een foto (bijvoorbeeld in de colofon van je brochure of flyer) eventueel in combinatie met de naam van de fotograaf.
Zorg dat je de toestemming hebt als personen herkenbaar worden afgebeeld op foto's (bijvoorbeeld in drukwerk van de UGent of in presentaties). Dubbelcheck via juridischezaken@ugent.be
Hou de vormentaal simpel. Gebruik zoveel mogelijk bestaande typogrammen en eenvoudige kleurvlakken (zonder schaduwen, degradés, randen, enz.).
De UGent heeft een bepaalde voorkeur qua stijl voor geografische plannetjes en kaartjes. Het basisopzet is ontworpen in samenwerking met de vakgroep Geografie.
Opgelet! Respecteer in de legende de officiële benamingen zoals campussen: zie 10.1 UGent-terminologie
Online kan je Google Maps embedden: zie 6.4 Content embedden
Download alle campusplannen op de UGent-contactpagina
De Directie Gebouwen en Facilitair Beheer (DGFB) gebruikt voor de grondplannen in de signalisatieborden op de campussen dezelfde stijl als in het drukwerk.
Online gebruiken we font Awesome. Zie de richtlijnen voor Websites: 3.9 Pictogrammen
Speciaal voor onze signalisatie werd een basisset pictogrammen ontwikkeld in dezelfde vormentaal van het UGent-logo en de facultaire iconen.
De Directie Gebouwen en Facilitair Beheer (DGFB) gebruikt ze in de signalisatieborden. Je kan ze ook gebruiken op je evenement: zie 4.2 Praktische aanduidingen
Wil je deze pictogrammen ook gebruiken in je drukwerk of je presentatie? Contacteer huisstijl@ugent.be
Wil je zelf andere pictogrammen gebruiken? Zorg er dan voor dat ze passen in de UGent beeldtaal:
Hou de vormentaal simpel. Maak geen al te complexe pictogrammen, hou ze universeel verstaanbaar.